Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Technique, Humanities and Education: a Necessary Dialogue

Técnica, humanidades y educación: un diálogo necesario




Section
Artículos

How to Cite
Marulanda Saldarriaga, L. A., & Osorio Herrera, B. L. (2025). Technique, Humanities and Education: a Necessary Dialogue. Revista Lasallista De Investigación, 21(2), 237-250. https://doi.org/10.22507/

Dimensions
PlumX

Luis Alberto Marulanda Saldarriaga,

Candidato a doctor en Filosofía de la Universidad Pontificia Bolivariana, licenciado en Filosofía y Educación Religiosa, especialista en Gerencia Educativa, magíster en Administración. Rector del Instituto San Carlos.


Bayron León Osorio Herrera,

Doctor en Teología. Coordinador de Investigación de la ETFH, Universidad Pontificia Bolivariana.


This article reflects on the current contexts of education and highlights the training crisis generated by the privilege of technical education in the name of an instrumental reason that places the purpose of the training process in material productivity. It then proposes educational scenarios where training integrates the humanities in a radical and timely manner throughout the training process. The humanities offer human beings other perspectives on the vital conditions of their existence, seeking in the educational process to provide other types of capacities essential to building a more human world.


Article visits 4 | PDF visits 8


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Aranzazu A. y Izaskun, I. (2021). Uso problemático de las tecnologías, actividades de ocio y funciones ejecutivas en adolescentes. Revista de Educación, 394, 101-128.
  2. Arendt, H. (1961). La crise de la culture. Gallimard.
  3. Arend, J. (1998). Educación e investigación hacia el cambio. Universidad Nacional Autónoma de México.
  4. Bernard, B. (1995). La crisis de la modernidad y la razón pedagógica. Frónesis, 2(2). https://produccioncientificaluz.org/index.php/fronesis/article/view/16353
  5. Cabús, A. y Gómez-Calderón, B. (2024). Jóvenes y redes sociales: hábitos de consumo informativo y credibilidad de las noticias. Comunicar, 32(78).
  6. Cárdenas, L. (1999). Teoría de la lectura y de la escritura desde una perspectiva hermenéutica. Cuadernos Pedagógicos, (9).
  7. Carmina Genaro, M. (2007). La educación y la crisis de la modernidad. Hacia una educación humanizadora. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 8(19).
  8. Chalier, C. (1995). Levinas, la utopía de lo humano. Riopiedras Ediciones.
  9. Farias-Batlle, P., Córdoba-Cabús, A. y Gómez-Calderón, B. (2024). Jóvenes y redes sociales: hábitos de consumo informativo y credibilidad de las noticias. Comunicar, 32(78). 10.58262/V32I78.13.
  10. Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Siglo XXI.
  11. Foucault, M. (2003). Vigilar y castigar. Siglo XXI.
  12. Franch, J.J. (1990). Fundamentos del valor económico. Unión Editorial.
  13. García Garrido, J.L. (Coord.). (2000). La sociedad educadora. Fundación Independiente.
  14. Gevaert, J. (2005). El problema del hombre. Sígueme.
  15. González, E. (2003). El renacimiento del humanismo. BAC.
  16. González Campos, J., López Núñez, J. y Araya Pérez, C. (2024). Educación superior e inteligencia artificial: desafíos para la universidad del siglo XXI. Aloma. Revista de Psicología, Ciències de l’Eduació i de l’Esport, 42(1).
  17. Horkheimer, M. (1995). Los comienzos de la filosofía burguesa de la historia. Altaya.
  18. Jaeger, W. (1973). Paideia. FCE.
  19. Naval, C. y Altarejos, F. (2000). Filosofía de la educación. Eunsa.
  20. Osorio, B. y García, J, (2023). Dialéctica de la formación. UPB.
  21. Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
  22. Ricoeur, P. (2009). Historia y narratividad. Paidós.
  23. Schrödinger, E. (1998). Ciencia y humanismo. Matatemas,
  24. Vargas Guillén, G. y Cárdenas, L. (2005). Retórica, poética y formación. De las pasiones al entimema. Universidad Pedagógica Nacional.
  25. Vattimo, G. (1987). El Fin de la Modernidad. Nihilismo y hermenéutica en la cultura posmoderna. Gedisa.
  26. Vázquez, G. (1998). La educación no formal y otros conceptos próximos. En J. Sarramona, G. Vázquez y A. Colom (eds.), Educación no formal, Ariel.
  27. Weber. M. (1991). Escritos políticos. Alianza.
Sistema OJS 3.4.0.7 - Metabiblioteca |